• Foto van schrijverToneelvereniging Doe'k

REPETITIES: EEN FEEST VOOR ONZE SPELERS

Iedere maandagavond komt de volledige cast en crew van Toneelclub Doe'k bij elkaar om te repeteren en de stand van tal van zaken met elkaar door te spreken. Dit doen ze al jaren in de sfeervolle ijsboerderij van Frans van Rooij in Vught. Afgelegen, stil en rustiek... Behalve op maandagavond!

De avond begint meestal rond half 8 als de eerste spelers van Toneelclub Doe'k de boerderij op komen. Er wordt koffie gezet, bijgepraat en meestal neemt de regie dan de touwtjes in handen en start men met repeteren. Iedere week staan er enkele scènes op het programma die moeten worden gerepeteerd op tekst en timing.

Na iedere zomervakantie begint Doe'k weer met repeteren voor het nieuwe toneelstuk dat meestal eind januari zal worden gespeeld in Theater de Speeldoos. Een half jaar werken, spelen en daarna weer een half jaartje rust. Voor de spelers althans. De leescommissie (die bestaat uit een aantal vaste leden van Doe'k) gaat vrijwel meteen weer aan de slag met het lezen van potentiële toneelstukken en kluchten voor het volgende seizoen.

Veel lol, maar wel serieus

Er wordt elke week enorm veel gelachen tijdens de repetities. Da moet natuurlijk ook, omdat op die manier de spelers het beste op elkaar raken ingespeeld. Ook ontstaan er tijdens het repeteren vaak leuke acties of teksten die uiteindelijk ook in de uitvoering worden opgenomen. Vaak zijn die acties het meest succesvol. Alle spelers hebben tekstboekjes en iedereen gaat daar op zijn of haar eigen manier mee om.

Sommige zijn tekst-vast en leren de exacte zinnen uit het boekje. Anderen voelen zich beter op het toneel als ze de teksten op eigen wijze kunnen brengen zolang de boodschap maar hetzelfde blijft uiteraard. Ook is de chemie tussen twee tegenspelers erg belangrijk en hier wordt bij de rolverdeling door de regisseur dan ook al rekening mee gehouden.

1 weergave

Recente blogposts